Autor: Lee
Child
Tytuł: Bez
ryzyka i inne opowiadania
Tłumaczenie: Łukasz Praski
Data premiery: 16.07.2025
Wydawnictwo: Albatros
Liczba stron: 368
Gatunek: opowiadania
sensacyjne / kryminalne
Lee Child to światowy mistrz literatury
sensacyjnej, ojciec postaci literackiej Jacka Reachera. Wydawany jest w 43
krajach, tłumaczony na 39 języków, książki sprzedaje w milionowych nakładach. A
wszystko to zaczęło się w latach 90-tych XX wieku, kiedy to po kilkunastu
latach pracy w angielskiej telewizji został zwolniony. Jak sam pisze w
przedmowie do “Bez ryzyka”, przyszło mi mierzyć się z wyborem nowej kariery,
zdecydował się więc na pisanie, tworzenie powieści mających służyć rozrywce -
przecież z telewizji wiedział już jak to się robi. I tak powstała jego czołowa
postać, były wojskowy Jack Reacher, z którym seria liczy już 29 tomów - od
niedawna autor tworzy ją we współpracy ze swoim młodszym bratem ze względu na
swój własny wiek. Seria z Reacherem oczywiście doczekała się i nagród
literackich i ekranizacji, najnowsza z nich to serial dostępny na Prime Video.
Choć to Jack Reacher dominuje w twórczości
autora, to na przestrzeni lat zdarzało mu się pisać przeróżne opowiadania - z
Jackiem i bez, głównie do antologii różnych autorów. Zbiór “Bez ryzyka” to
dwadzieścia krótkich form jego autorstwa, które pierwotnie ukazały się pomiędzy
latami 2004 a 2020. Ostatnie, dwudzieste pierwsze, to opowiadanie napisane wraz
z Tess Gerritsen, w którym Jack Reacher spotyka się z najnowszą jej bohaterką -
Maggie Bird, byłą agentką CIA, która jest postacią przewodnią nowego cyklu Klub
Martini (recenzje - klik!). Nie jestem pewna, czy “Bez ryzyka” to jedyne
miejsce publikacji opowiadania „Na twardo”, pewny jest za to rok jego powstania
- to 2025.
Każde z dwudziestu opowiadań liczy podobną
liczbę stron (okolice dwudziestu), każde zbudowane jest na podobnej zasadzie -
ich akcja ze spokojnej narasta aż do wielkiego przewrotnego twistu na końcu.
Każde pisane jest też w lekkim stylu, w którym zawsze znajdzie się miejsce na subtelną
ironię, puszczone oczko do czytelnika. Część z nich prowadzona jest w
pierwszoosobowej narracji, część w trzecioosobowej, postacią przewodnią zawsze
jest mężczyzna. Profesje już jednak mają bardzo różne, a sam Jack Reacher
pojawia się tylko w bonusowym opowiadaniu z Maggie Bird. W wszystkich wcześniejszych
bohaterami są policjanci, agenci, ochroniarz, płatni mordercy, jest i
dziennikarz, pisarz i scenarzysta. Są i całkowicie zwyczajni ludzie, jak
mężczyzna pracujący przy budowie domów. Część historii to głównie opis działań
jednego bohatera, część to po prostu dialog, a część rozłożona jest na kilka
oddzielnych fragmentów rozłożonych w czasie. Pewny jest tylko zawsze naprawdę
zaskakujący finalny twist.
“(...) podświadomości nie przygniata myśl o ogromie pracy, jaka jeszcze go czeka. Nie trzeba z uwagą porcjować materiały. Nie czeka się z kulminacją akcji do siedemnastego rozdziału. Wszystko dzieje się naraz, już, akcja jak szalona pędzi naprzód i cała historia często powstaje za jednym zamachem.”
Tempo tych opowieści raczej nie jest typowo
sensacyjne - jest czas na wprowadzenie, na zbudowanie napięcia. Tak naprawdę
nawet nie ma tu typowo sensacyjnych akcji - nie ma pościgów, a jeśli jest
strzelanka, to tak naprawdę ona się już wydarzyła, a to o czym czytamy, to jej
konsekwencje. Historie zatem wydają się bardziej kameralne, bardziej skupione
po prostu na ludziach, ich pobudkach i niezdrowych pragnieniach, którym dają
ujście.
“Każdy proces ma jakieś luki i niedoskonałości. Przy cukrze coś się musiało gdzieś wysypać. Część płynu pewnie się wylała. Tego się nie da uniknąć. Nie można doprowadzać się do szaleństwa dążeniem do perfekcji.”
Czas i miejsce akcji też niełatwo uogólnić. Są
historie toczące się nawet i w połowie XX wieku, są te bardzo współczesne (choć
nie aż tak bardzo, chyba w żadnym z nich technologia nie odgrywa jakiejś
znaczącej roli). Część opisana jest w ruchu, część toczy się w jednym miejscu,
są prywatne domy, komisariaty, a nawet samolot czy pociąg. Jest ruch, jak i
statyczność.
“W jego oczach zauważyłem tę samą pustkę co wcześniej. Moment przełączania telewizora na inny kanał.”
Tak jak w swoich powieściach, tak i w tym
zbiorze, autor przede wszystkim stawia na rozrywkę, nie znaczy to jednak, że
nie znajdziemy nic z tematów wartych podkreślenia - bo te są, tak naprawdę
każde z opowiadań oparte jest na jakimś problemie czy to przypisanym do jednostki,
czy grupy. Wydźwięk chyba każdego z nich ma raczej gorzkie zabarwienie, związane
jest z egoizmem, rozczarowaniem i tego co po nim, czy po prostu zwyczajną
ironią losu. Jest przewrotnie, ironiczne, ale raczej niewesoło.
“Bogactwo nic nie oznacza, jeśli inni ludzie nie są biedni.”
A co z opowiadaniem z Tess Gerritsen? Jest
dzielone na dwójkę postaci: Jacka i Maggie, większa część akcji toczy się w
miejscu zamieszkania tej drugiej, w miasteczku Purity. Obydwie postacie
wykorzystują to, co mają w swoim repertuarze dobrego do zaoferowania, a dzięki
podobnym profesjom naprawdę fajnie się zgrywają.
Podsumowując, zbiór “Bez ryzyka” bardzo
pozytywnie mnie zaskoczył - okazał się książką nie typowo sensacyjną, jak
zakładałam, a zbiorem kameralnych, różnorodnych opowieści opartych na
kryminalnych zagadkach. Choć wszystkie w budowie są do siebie podobne, to
jednak pomysł na historię każdego z nich jest inny, a to gwarantuje naprawdę
zaskakujący finalny twist - nawet w tych historiach, w których myślałam, że
tematyka nie jest dla mnie, a więc w sumie nic mnie nie zaskoczy, na koniec
okazywało się inaczej. Całkowicie inaczej. Mogę więc śmiało powiedzieć, że fani
ciekawych, zaskakujących historii kryminalnych będą z tych krótkich form
zadowoleni, nie wiem za to, jak zareagują na ten zbiór fani Reachera - sama
ciągle jeszcze z jego przygodami się nie zapoznałam, więc ten zbiór był moją
pierwszą stycznością z piórem Lee Childa. I cieszę się, że od niego zaczęłam,
bo na jego podstawie mogę czuć się trochę śmielsza w stosunku do serii - może i
w powieściach autor podobnie mocno mnie zaskoczy!
Moja ocena: 8/10
Recenzja powstała w ramach współpracy z
Wydawnictwem Albatros.
Dostępna jest w abonamencie za dopłatą 14,99zł
(z punktami z Klubu Mola Książkowego 50% taniej)
Podoba Ci się to, co robię?
Wesprzyj mnie na patronite.pl/kryminalnatalerzu i dołącz do grona moich Patronów!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz